Tomáš Doležal: Hrozí nevratné podvody a manipulace. Okamurův odborník provedl důkladnou analýzu korespondenční volby

Blog

„Jako z Cimrmana, pokud by nešlo o tak vážnou věc, jako je čistota a férovost voleb, je pak ustanovení zákona umožňující započítat jako platné i hlasy osob, které mezi dnem odeslání korespondenčního hlasu a dnem voleb zemřely. S lehkou nadsázkou je tedy do naší volební legislativy zaveden institut volby ze záhrobí… Takže hrozí nevratné podvody a manipulace, ať už vyplývající ze zlé vůle, z nedbalosti nebo z nejasnosti a složitosti zákona jako takového,“ říká předseda zastupitelů SPD ve Středočeském kraji Tomáš Doležal, který je též poradcem předsednictva SPD a poslaneckého klubu SPD.

SPD dlouhodobě kritizuje korespondenční volbu. Proč?

Zaprvé je evidentní, že samotný korespondenční způsob volby (natož pouze ze zahraničí) není v souladu se základními principy volebního práva definovanými českou ústavou.

S kterými principy?

Patří sem zaprvé rovnost volebního práva: Princip, podle kterého má každý volič jeden hlas a váha všech hlasů je stejná, což zahrnuje i pravidlo, že každý volič má v každých konkrétních volbách stejné možnosti a stejné podmínky hlasování.

Zadruhé je to přímost volebního práva: Tedy princip, dle kterého je příslušné hlasování prováděno vždy přímo konkrétním a jasně identifikovatelným voličem. Právo volit nesmí být žádným způsobem převedeno na jinou osobu. Nelze volit v zastoupení.

Zatřetí pak jde o tajnost hlasování: Tato zásada znamená, že nesmí být možné jakkoliv spojit voliče s odevzdaným hlasem a že nikdo nesmí vědět, jak konkrétní volič hlasoval. Absolutně nikdo jiný kromě voliče samotného! Jde tedy o tajnost hlasování a ochranu voliče před jejím narušením jak ze strany soukromých osob a subjektů, tak ze strany státu.

Proč není zajištěna tajnost volby?

Tajnost volby může být garantována pouze tehdy, jestliže má akt výkonu hlasovacího práva osobní a individuální charakter, když probíhá prostřednictvím fyzického vhození volebního lístku do volební urny za plentou a za přítomnosti nezávislé a politicky pluralitní volební komise, která celý proces hlasování kontroluje dle předem daných zákonných pravidel.

To u korespondenčního hlasování prostě není možné zaručit žádným způsobem, tudíž nelze absolutně vyloučit možnost, že některé osoby hlasují pod dozorem či dokonce pod nátlakem jiných osob.

Jaké máte další výhrady?

Při korespondenčním způsobu hlasování tak, jak byl uzákoněn, nelze rovněž vůbec vyloučit ústavně nepřípustnou a zákonem zakázanou variantu, že určitá osoba hlasuje v daných volbách vícekrát, což je opět porušení principu rovnosti volebního práva.

Nelze vyloučit ani možnost, že pod jménem a pod identitou určité osoby disponující aktivním volebním právem hlasuje někdo úplně jiný, kdo například ani toto volební právo z nejrůznějších důvodů nemá, čímž je zase narušen princip přímosti hlasování, jelikož v jeho korespondenční podobě absentuje prvek volební komise, která je schopna každého voliče ztotožnit a vyloučit eventualitu vícenásobné volby jednou a tou samou osobou.   

Navíc čeští občané žijící  – nebo se momentálně nacházející – v zahraničí právo volit klíčové české ústavní orgány (sněmovnu, prezidenta) již dávno mají. Na našich zastupitelských úřadech.

Uvedl jste, že nelze vyloučit, že některá osoba bude volit vícekrát. Můžete to rozvést?

Vysvětlím to později na základě aplikace konkrétních paragrafů.

Jaké konkrétní dopady bude mít podle vás korespondenční hlasování ze zahraničí na konečný výsledek sněmovních voleb?

Klíčovým momentem je zde nastavení mechanismu převodu hlasů (nejen těch korespondenčních) odevzdaných v zahraničí na poslanecké mandáty. Dosud tomu bylo tak, že před každými volbami do Poslanecké sněmovny byl vylosován jeden český volební kraj a všichni voliči hlasující v zahraničí vybírali svého favorita z kandidátních listin politických stran, hnutí a koalic zaregistrovaných právě v tomto kraji. Což bylo nejen naprosto nelogické, ale rovněž to několikrát výrazně asymetrickým a neakceptovatelným způsobem ovlivnilo konečný výsledek voleb a podobu našeho hlavního zákonodárného sboru.

Můžete uvést příklad?

Například v roce 2006 byl tímto vylosovaným krajem, kde se započítávaly hlasy odevzdané v zahraničí, Jihočeský kraj. A jen díky hlasům odevzdaných v zahraničí mohla následně vzniknout Topolánkova vláda ve složení vláda ODS, KDU-ČSL a Strana zelených (disponující 100 mandáty a podpořená dvěma přeběhlíky z ČSSD). Jelikož díky hlasům ze zahraničí se v Jihočeském kraji rozdělovalo o jeden mandát více, než kdyby se započítávaly pouze „domácí“ hlasy. Onen mandát navíc získala ODS.

Kdyby se tehdy zahraniční hlasy započítávaly v některém jiném kraji (nebo jiným způsobem), získaly by ČSSD a KSČM ve sněmovně společně většinu 101 mandátů a velmi pravděpodobně by okamžitě sestavily většinovou vládu – jak ostatně deklarovaly již před těmito volbami. Takto byl ovšem výsledný poměr obou politických bloků 100 na 100 a tento volební pat umožnil Mirku Topolánkovi a Marku Dalíkovi přetáhnout na svou stranu dva opoziční poslance (sociální demokraty Melčáka a Pohanku) a tak získat důvěru sněmovny pro svůj vládní kabinet.

Ve volbách do sněmovny v roce 2017 byl oním vylosovaným krajem Středočeský kraj a díky hlasům ze zahraničí zde nezískalo poslední přidělovaný mandát hnutí SPD, nýbrž TOP 09. A zase – pokud by byly zahraniční hlasy nalosovány do některého jiného kraje, disponovaly by tenkrát hnutí ANO a SPD ve sněmovně společně 101 mandáty a výchozí vyjednávací situace pro sestavení budoucí vlády – i podoba této vlády – by byly významně odlišné, než tomu v realitě bylo. Systém přiřazování zahraničních hlasů losem do určitých krajů je tedy od základu špatný bez ohledu na to, jestli se hlasuje jen fyzicky, nebo i korespondenčně.

Jak tomu bude tedy letos?

Jinak než doposud. Zahraniční hlasy, včetně těch korespondenčních, budou rozlosovány do čtyř největších volebních krajů dle toho, v jaké zemi byly odevzdány či odeslány. Půjde o tyto volební kraje: Praha, Středočeský kraj, Jihomoravský kraj, Moravskoslezský kraj. V této souvislosti připomeňme, že poslední volby do sněmovny rozhodly výsledky ve dvou z těchto největších krajů – ve Středočeském kraji a v Praze. Po sečtení výsledků ve dvanácti ostatních krajích České republiky byl totiž součet mandátů hnutí ANO a hnutí SPD o jeden vyšší než součet mandátů pro dvě předvolební koalice současných vládních stran a Pirátů.

Ale v součtu mandátů přidělených ve Středočeském kraji a v Praze zvítězila tehdejší pětikoalice nad současnou sněmovní opozicí o 17 mandátů –  a celkově tedy o 16 mandátů (108 ku 92).

Záměr přiřazovat zahraniční hlasy (včetně těch korespondenčních) do čtyř největších českých krajů není tedy ničím jiným než metodou typickou pro tzv. volební inženýrství – což je označení pro snahu určitých politických sil prostřednictvím účelových změn volebních pravidel uměle navyšovat své předpokládané volební zisky.

A další věc – v těchto čtyřech největších českých volebních krajích se v posledních volbách rozdělovalo celkem 94 poslaneckých mandátů (v roce 2017 dokonce 95), tedy skoro polovina sněmovny. Poté, co do těchto krajů budou arbitrárně přiřazovány i všechny hlasy odevzdané v zahraničí, mohou poslanci v nich zvolení tvořit už nadpoloviční část sněmovny – a zástupci zbylých deseti krajů tak budou v menšině.

I ve světle posledního nálezu Ústavního soudu ohledně volební legislativy (z února roku 2021), který konstatoval deformace a nerovnosti v zastoupení zvolených poslanců na základě znevýhodnění menších volebních krajů, půjde o další jasně protiústavní následek zavedení korespondenčního hlasování ze zahraničí do našeho volebního systému.

A jak konkrétně budou nově převáděny hlasy odevzdané v zahraničí na poslanecké mandáty ve čtyřech největších krajích České republiky?

Celý svět je pro tento účel ve volebním zákoně rozdělen na čtyři teritoria:

  1. Západní Evropa (Andorry, Belgie, Francie, Irsko, Lucembursko, Monako, Nizozemsko, Portugalsko, Španělsko, Velká Británie a Severní Irsko) – losem přiřazeno k Moravskoslezskému kraji
  2. Ostatní Evropa (tedy mj. Francie, Německo, Rakousko, Skandinávie, země jižní, střední a východní Evropy)  – losem přiřazeno k Jihomoravskému kraji
  3. Území států Ameriky (Severní, Střední i Jižní) – losem přiřazeno ke Středočeskému kraji
  4. Zbytek světa (Austrálie, Asie, Afrika) – losem přiřazeno k Praze

Jaké další důležité dopady přinese korespondenční volba?

Před zavedením korespondenční volby ze zahraničí totiž v zahraničí hlasovaly maximálně jednotky tisíc občanů – naposledy (v roce 2021) jich bylo něco málo přes 13 000. Ale i tato nízká čísla ve dvou výše demonstrovaných případech (volby 2006 a 2017) zásadně deformovala vůli voličů hlasujících v České republice. A díky tomu vznikly výrazně jiné vlády, než by tomu bylo tehdy, kdyby se postupovalo pouze na základě hlasů odevzdaných u nás doma, anebo kdyby se zahraniční hlasy rozprostřely rovnoměrně po všech čtrnácti krajích.

Zavedení korespondenčního hlasování bude ovšem znamenat i významné zvýšení volební účasti v zahraničí. Podle loňského sdělení Ministerstva vnitra, které vychází z informací Ministerstva zahraničních věcí, se počet Čechů pobývajících dlouhodobě či krátkodobě v zahraničí pohybuje mezi 400 000 a 600 000. 

Kdyby tedy letos v zahraničí po zavedení korespondenční volby volila pouze polovina ze spodní hranice tohoto oficiálně odhadovaného počtu, jde o 200 000 hlasů. Takto vysoká volební účast v zahraničí by čtyřem největším krajům přinesla minimálně 8 poslaneckých mandátů navíc (tedy celkově 102). A jelikož sněmovna není nafukovací – a přerozdělovat se bude stále jen 200 poslaneckých mandátů, tak pokud některým krajům oněch celkem 8 mandátů přibude, jiným logicky ubudou.

Které by to mohly být?

Kdybychom vycházeli z volební účasti v roce 2021, šlo by o ty kraje, které svůj poslední mandát získaly až v rámci druhého kola přerozdělování dle tzv. nejvyššího zbytku dělení.

A nyní už by měly tedy smůlu. Tedy jde o kraje Jihočeský, Plzeňský, Královéhradecký, Karlovarský, Zlínský, Moravskoslezský, Ústecký a Olomoucký (anebo místo posledních dvou o kraj Pardubický a Liberecký, protože mezi zbytky dělení těchto čtyř krajů byly minimální rozdíly).

Takže nejmenší Karlovarský kraj by mohl mít k dispozici už jenom čtyři poslanecké mandáty, což znamená, že na zisk poslaneckého křesla by zde bylo potřeba minimálně 15 procent hlasů. A tzv. přirozený práh, tedy procento hlasů, které je potřeba získat pro dosažení poslaneckého mandátu, by se výrazně zvýšilo i v jiných menších krajích, až někam k 10 procentům.

Lze tedy jednoznačně říci, že zavedení korespondenční volby do české volební legislativy v souběhu se stanoveným mechanismem převodu zahraničních hlasů na poslanecké mandáty dále prohlubuje už tak brutálně deformační charakter našeho systému voleb do Poslanecké sněmovny.

A tato deformace má jasně protiústavní charakter, protože je v rozporu se zásadou rovnosti volebního práva. Volič zkrátka nesmí být diskriminován na základě toho, v jakém kraji žije či volí. Bohužel, u nás tomu tak od roku 2000, kdy bylo vytvořeno čtrnáct z hlediska počtu obyvatel (a tedy i voličů) zcela rozdílných krajů, bohužel je.

O tom, kolik bude mít například Karlovarský kraj ve sněmovně poslanců, či o tom, kolik procent hlasů bude muset politická strana pro vstup do sněmovny získat v Libereckém kraji, už nebude rozhodovat pouze schopnost mobilizovat své vlastní voliče doma, ale mnohem více to bude záležet na faktorech, které čeští voliči a většina kandidátů neovlivní. Například na počtu korespondenčních hlasů, které dorazí na naše ambasády v Bruselu, New Yorku, Berlíně, Rijádu či v Kuala Lumpur.

Z tohoto důvodu lze tudíž po letošních sněmovních volbách očekávat individuální soudní stížnosti politických stran či konkrétních kandidátů, kteří se budou novými volebními pravidly cítit dotčeni a diskriminováni.

A jaké může mít konkrétní dopady legislativní nastavení korespondenční volby ze zahraničí a způsobu převodu zahraničních hlasů na poslanecké mandáty?

Ve všech posledních pravidelných týdenních předvolebních průzkumech agentury STEM pro CNN PRIMA NEWS se součet mandátů pro ANO a SPD pohybuje v intervalu 100 až 103.

Pokud by tedy hlasy ze zahraničí za určitých okolností ovlivnily přidělení byť jen jednoho jediného mandátů v každém kraji, do kterého budou přerozděleny (přičemž v realitě to může být i více), může se zcela reálně stát to, že ANO a SPD nebudou mít společně 101 nebo 102 mandátů, jako by měly v případě volebního systému do sněmovny platného v roce 2021 a dříve, ale například pouze 100 nebo 99 mandátů. Což zásadně změní povolební situaci, vyjednávací půdorys a ve finále i podobu budoucí vlády.

Samostatnou kapitolou je riziko manipulací a nezákonnosti při vyhodnocování a započítávání korespondenčních hlasů, které mj. vyplývá i z naprosto nesmyslné složitosti tohoto způsobu hlasování na český způsob.

V jakém směru?

Přečtěte si paragrafy toho zákona. Domnívá se někdo, že takto nastavená procedura je bezezbytku jasná všem voličům a všem členům zvláštních volebních komisí na zastupitelských úřadech a že jejím výsledkem nebudou minimálně stovky neplatných hlasů zařazených mezi platné a další stovky neoprávněně zneplatněných platných hlasů?

Pozornost si zaslouží zejména toto ustanovení:

„U voliče, který hlasoval korespondenčně, avšak není uveden ve výpisu voličů, si zvláštní okrsková volební komise vyžádá u zastupitelského úřadu údaje nezbytné pro posouzení obsahu doručovací obálky a dopíše údaje o voliči do výpisu voličů. Zastupitelský úřad poskytne zvláštní okrskové volební komisi na vyžádání údaje o takovém voliči ze seznamu voličů v rozsahu nezbytném pro doplnění voliče do výpisu voličů.“

Neznamená to nic jiného, že jako platné mohou být započítány i korespondenční hlasy těch voličů, kteří nebudou předem zapsáni ve speciálním seznamu voličů na příslušném zastupitelském úřadě. Půjde tedy o voliče, kteří daný zastupitelský úřad nepožádali o zaslání volební dokumentace – a tudíž ji mají odjinud. Například z té části světa, kde se má volit do jiného českého kraje, než tam, kam byl jejich hlas ve finále doručen. A přesto má být započten, resp. žádné ustanovení volebního zákona tomu nebrání a bude jen na libovůli členů volební komise, co s tímto hlasem udělá.

Nehledě na to, že tito voliči budou moci bez sebemenšího problému a podezření volit i fyzicky v České republice a nebude síly, která by to byla schopna odhalit. Ať už v okamžiku jejich fyzické volby, tak v době sčítání hlasů.

Jako z Cimrmana, pokud by nešlo o tak vážnou věc, jako je čistota a férovost voleb, je pak ustanovení zákona umožňující započítat jako platné i hlasy osob, které mezi dnem odeslání korespondenčního hlasu a dnem voleb zemřely. S lehkou nadsázkou je tedy do naší volební legislativy zaveden institut volby ze záhrobí.

A konečně, platná a účinná podoba legislativního zakotvení podoby korespondenční volby ze zahraničí obsahuje nepřijatelnou variantu dvojího hlasování pro zahraniční voliče. Konkrétně jde o to, že když odvolí korespondenčně, a poté ucítí nutkavou potřebu změny své volby, bude mu to umožněno a může volit fyzicky na zastupitelském úřadě. Anebo i v nějaké volební místnosti v ČR, bude-li mít volební průkaz anebo bude-li to člověk s trvalým bydlištěm v ČR. Jde tedy o další neoprávněné a protiústavní zvýhodnění jedné skupiny voličů – těch tzv. zahraničních.

Takže hrozí nevratné podvody a manipulace, ať už vyplývající ze zlé vůle, z nedbalosti nebo z nejasnosti a složitosti zákona jako takového. A ty zhojit nebo i odhalit bude velmi obtížné, ne-li nemožné. Férovost volební soutěže je zkrátka zavedením korespondenčního hlasování ze zahraničí nevratně poškozena.

Původně publikováno na stránkách Parlamentní listy.

Přejít nahoru

Ing. Karolína Kubisková 

Politička, Ekonomka, Podnikatelka

 

je česká politička, ekonomka, podnikatelka a odborná poradkyně pro sociální oblast. Zabývá se prorodinnou politikou  a ochranou ohrožených skupin jako jsou senioři, rodiny s dětmi, samoživitelky a zdravotně handicapovaní.

V letech 2022 až 2024 byla místopředsedkyní hnutí Přísaha. Od roku 2022 je zastupitelkou města Kamenice nad Lipou. Je vdaná a má čtyři děti.

Strávila se svými dětmi téměř rok v policejní ochraně v programu na ochranu svědků, bližší informace: Wikipedia

Karolína vede svůj informační kanál na Facebooku   a publikuje také na Seznam.czParlamentní Listy 

Prut Odolnost

Čekají nás těžké časy. Evropská vládnoucí třída a její místní chráněnci ztratili jakýkoliv kontakt se skutečností a vedou nás do katastrof. Musíme se připravit na fatální oslabení či dokonce hroucení základních státních, společenských i ekonomických struktur. Na situace nedostupnosti vody, elektřiny a dalších základních statků jakož i na občanské nepokoje. Pěstujeme odolnost, abychom i tak nepříznivé podmínky byli schopni jako národ přečkat. Věnujeme se přípravě na krizové situace, učíme se základy topografie, sebeobrany i zdravovědy, pěstujeme fyzickou kondici i duševní sílu.

Správce prutu:
Michal Klusáček – michal.klusacek@seznam.cz

Martin Pecina

podnikatel

Martin Pecina je politik a manažer, v letech 2005–2009 byl předsedou Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, v letech 2003–2005 náměstek ministra průmyslu. V letech 2009–2010 působil jako ministr vnitra ve Fischerově vládě a od července 2013 do ledna 2014 znovu v Rusnokově vládě, jíž byl také místopředsedou. Od května 2010 do března 2011 byl poslanec Parlamentu České republiky za ČSSD. Mandátu se vzdal po zvolení Bohuslava Sobotky předsedou strany pro odlišný pohled na stranickou politiku. V lednu 2013 odešel z ČSSD, později začal spolupracovat se Stranou Práv Občanů ZEMANOVCI.

Michal Klusáček

politik

Dr. Ing. Michal Klusáček je letecký konstruktér a politik. V letech 2001 – 2007 vystudoval obor konstrukce leteckých a raketových motorů na Samarské státní aerokosmické univerzitě v Rusku, kde byl vyhlášen nejlepším absolventem roku Fakulty motorů leteckých aparátů. Doktorát absolvoval na Institutu pro letecké motory ve Stuttgartu, kde vyvinul podle vlastního návrhu nový typ rotoru turbodmychadla se vzduchovými ložisky. Během těchto prací se stal autorem zhruba tří desítek patentových přihlášek v Německu, EU, USA a Číně. Od roku 2012 je předsedou České strany národně sociální, kterou konsolidoval. ČSNS pod jeho vedením začala jasně formulovat požadavky na českou neutralitu a vytvořila program, který reaguje na potřeby současné společnosti v otázce řízení státu, jeho bezpečnosti, právního systému, zdrojů a infrastruktury, vzdělání, hospodářské politiky a sociální a zdravotní péče v duchu národně sociální politiky. Kritizuje českou účast ve strukturách NATO a EU a je odpůrcem liberalismu a progresivismu. Česká strana národně sociální spoluvytváří vlasteneckou koalici STAČILO!. Ve spolku Svatopluk vede prut Odolnost.

Martin Brožek

Student

Martin Brožek (2004) je v současnosti studentem. Krom Svatopluku je členem Společnosti Edvarda Beneše a dalších, převážně levicově zaměřených, organizací. Zajímá se o historii, makroekonomii a politologii, v rámci té o konzervativní a levicové politické myšlení. Rád čte, hraje deskové hry nebo se zabývá kutilstvím.

Zdeněk Koudelka

Právník

Doc. JUDr. Zdeněk Koudelka Ph.D. – narozen 9. 5. 1969 na Moravě v Boskovicích, žije v Brně. Má blog na Blogosvět.cz. Učitel na Katedře ústavního práva a politologie Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a Katedře bezpečnosti a práva AMBIS vysoké školy. V letech 1990-98 a 2014-19 člen zastupitelstva, 1990-91 radní a 1991 a 1992-94 místostarosta městské části Brno-Jundrov. V letech 1993-96 advokátní koncipient. Advokátem byl 1996-2006 a je od roku 2014. V letech 1998-2006 člen a 2002-06 místopředseda Ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu. V letech 2006-14 byl státní zástupce Nejvyššího státního zastupitelství, 2006-11 náměstek nejvyšší státní zástupkyně, 2011-13 náměstek ředitele Justiční akademie v Kroměříži. Mimo jiné byl v letech 1993-96 člen Redakční rady časopisu Budování států, 1994-2003 člen Redakční rady Politologického časopisu, 2007-11 člen a 2008-11 předseda Redakční rady časopisu Státní zastupitelství, 2010-17 člen Redakční rady časopisu Trestní právo a od 2014 je předseda Redakční rady časopisu Právo a bezpečnost. Významné publikace a další informace lze nalézt na webu Zdeňka Koudelky.

Tomáš Vitvar

Vysokoškolský pedagog

RNDr. Tomáš Vitvar, PhD., působí jako vysokoškolský učitel v oboru geografie a hydrologie na univerzitách v ČR a Ekvádoru. Své zkušenosti z výzkumu uplatňuje jako člen hodnotících panelů Evropské komise pro posuzování návrhů mezinárodních projektů. V tématice vodních zdrojů vyvíjí expertní činnost pro Mezinárodní agenturu pro atomovou energii při OSN, kde v minulosti působil. Kromě svého oboru má rád pohyb v přírodě, černobílé filmy, cizí jazyky a Latinskou Ameriku.

Jiří Medula

Podnikatel

Jiří Medula je bloger, publicista, moderátor, pořadatel koncertů, organizátor společenských i politických akcí a setkání. V poslední době se věnuje záchraně historických objektů a provozování společenského centra. Jeho sarkastické i vážné texty, kterými reaguje na aktuální společenské dění, stojí za pozornost.

Tomáš Doležal

Asistent poslance

Ing. Mgr. Tomáš Doležal, MBA je ekonom, politolog, publicista a politický konzultant. Zabývá se expertně především oblastmi sociální politiky a veřejné správy. Pracuje pro hnutí SPD, mj. jako poradce předsednictva a poslaneckého klubu. V oblasti politologie se věnuje komparativnímu výzkumu volebních systémů. Dvacet let působil jako manažer v oblastech distribuční a skladové logistiky a obchodu s energetickými komoditami.

Jana Turoňová

Právnička

JUDr. Jana Turoňová je právnička, zapsaná mediátorka a politička. Specializuje se na mezinárodní, evropské a rodinné právo, externě vyučuje na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. V roce 2019 vstoupila do ČSSD a působila v její ústřední odborné právní komisi. Po roce 2021 byla činná v rámci frakce strany, která mj. usilovala o vytvoření široké koalice levicových stran orientujících se proti liberalismu a progresivismu. V dubnu 2023 byla několika krajskými a okresními organizacemi ČSSD nominována na předsedkyni strany, ale stranickým vedením ČSSD byla navržena na vyloučení ze strany z důvodu údajného podkopávání politiky strany. Její vyloučení bylo potvrzeno na 45. sjezdu v červnu 2023. V současné době působí ve spolku Svatopluk a v konzervativní levicové koalici Stačilo!. Její komentáře najdete mj. v internetovém časopise !Argument.

Michal Semín

Publicista

Michal Semín (nar. 1967) je konzervativním aktivistou a publicistou. Za svoji veřejnou činnost byl v nemilosti normalizačního režimu, dnes to není o mnoho lepší. Stál u zrodu řady iniciativ a spolků (mj. Svatopluk, Akce D.O.S.T., Lipový kříž, Institut sv. Josefa, Spolek přátel domácí školy, Patrimonium sancti Adalberti), od roku 2006 vydává časopis katolického zaměření Te Deum. Publikuje a přednáší doma i v zahraničí na témata, spjatá s politickou filosofií a sociální etikou. Žije na středočeském venkově, je otcem devíti dětí.

Ilona Švihlíková

Ekonomka

Tváře Svatopluka

Ilona Švihlíková (1977) vystudovala Vysokou školu ekonomickou, obor Mezinárodní obchod. Odborně se věnuje tématům globalizace a lokalizace, vývoji na komoditních trzích a hospodářské politice. Je autorkou či spoluautorkou pěti monografií. K nejznámějším patří Globalizace a krize, a Jak jsme se stali kolonií. Založila spolek Alternativa Zdola a podílela se na založení mediálního projektu !Argument. V rámci Svatopluku je správkyní prutu Solidarita. Ráda tančí, plave ve Vltavě a chodí na houby. Miluje moderní umění, zejména surrealisty a vážnou hudbu.

Ilona Švihlíková vede svůj informační kanál na Telegramu a je jedním ze zakladatelů časopisu !Argument, kam pravidelně přispívá.

Petr DrUlák

Politolog

Prof. Ing. Petr Drulák, Ph.D. (životopis zde) je zakladatelem spolku Svatopluk. Učí mezinárodní vztahy na Západočeské univerzitě v Plzni. Působil jako velvyslanec České republiky ve Francii, náměstek ministra zahraničí a ředitel Ústavu mezinárodních vztahů. Je autorem desítek odborných článků, několika učebnic a monografií publikovaných doma i v zahraničí. Věnuje se politické publicistice: ve slovenském deníku Štandard, MF Dnes a v internetovém časopise !Argument, kde publikuje své komentáře. Na platformě ABJ má pravidelný pořad Nalevo.

Prut Kultura

Pokaždé, když byl český národ utiskován, fungoval zvýšený zájem o jeho historii a rozvoj jeho kultury jako důležitý nástroj osvobozujícího procesu. I dnes potřebujeme pěstovat vědomí o důležitosti našich kulturních statků, investovat úsilí do jejich ochrany nebo podněcovat jejich růst. V prutu Kultura se proto snažíme oživovat povědomí o nejvýznamnějších uměleckých počinech z české historie a také se snažíme přispět vlastní tvorbou. Pořádáme exkurze do významných institucí, galerií a architektur. Promítáme filmy, organizujeme divadelní představení, pořádáme výstavy a besedy s cílem vzdělávat a obohacovat sami sebe i ostatní. Neživou kulturu oživujeme a tou živou žijeme.

Správce prutu: Jiří Jaskmanický – jaskmanicky@seznam.cz

Zástupkyně: Zuzana Majerová – volimzuzku@gmail.com

Prut Cesty

Naši zemi vnímáme skrze pozoruhodná místa. Některá vytvořila příroda, jiná odkázaly mýty a dějiny. Všechna vstupují do národní tradice. Návštěvami těchto míst si tradici připomínáme a udržujeme ji živou. Ale také se lépe mezi sebou poznáváme a užijeme si i dost legrace. Naše cesty vždy směřují k pozoruhodným cílům, ale pokaždé je cílem i sama cesta.

Správce prutu: Vladimír Krejčí – dvouplosnik@gmail.com

Prut Prosperita

Podnikáním a profesními aktivitami přispíváme k prosperitě naší země. Vycházíme z české společnosti, která nám hodně dává, a my se snažíme jí to vracet. Znepokojuje nás nepřetržitý růst nesmyslných předpisů, bruselské regulace i nepřetržité útoky na základní hodnoty. Jsme přesvědčeni, že bez silného národního kapitálu bude náš ekonomický osud v rukách nadnárodních hráčů. Pro ně jsme jen účetní položkou, kterou mohou kdykoliv nahradit. To není dobrá záruka pro příští generace. Dělení na levici a pravici nepřikládáme význam, za podstatnější považujeme to, kdo hájí národní prosperitu a kdo zastupuje jiné zájmy.

Správce prutu: Petr Drulák – drulak@svatoplukzs.cz

Zástupkyně: Marcela Břízová – marci72@seznam.cz

Prut Solidarita

Hlásíme se k tradiční levici. Chceme stát, který je silný ale nikoliv všemocný. Respektujeme trh tam, kde má své místo, nikoliv ve vzdělání, zdravotnictví, péči, energetice a jinde, kde selhává a nedokáže reagovat na potřeby občanů, či strategický zájem státu. Hájíme důstojnost práce, zaslouží si jak společenské uznání, tak i odpovídající materiální odměnu. Je nepřijatelné, aby v naší relativně bohaté společnosti byli ohroženi chudobou ti, kdo poctivě pracují či z objektivních důvodů pracovat nemohou. Demokracie proto nemůže být pouze politická, nýbrž také ekonomická. Jsme přesvědčeni, že solidarita je základním tmelem společnosti. Ekonomická solidarita se opírá o národní hodnotovou tradici a nesmí být podkopávána progresivistickými společenskými experimenty.

Správkyně prutu: Ilona Švihlíková – ilona.svihlikova@gmail.com

Prut Tradice

Díváme se na svět očima konzervativní pravice. Nejsme stoupenci kolektivismu, ani individualismu, ale společnosti, chránící svobodu a tradiční hodnotový řád, vycházející z duchovních kořenů naší národní identity. Uvědomujeme si, jak je tento řád ohrožován liberalismem a neomezenou expanzí globálního kapitálu. Chceme rozvíjet povědomí o našich dějinách a dobrém díle našich předků, chceme napomáhat společenskému rozvoji našich národních tradic. Chceme se podílet na intelektuální a hodnotové formaci mladých generací a pěstovat v nich lásku k naší zemi a imunitu proti společnost rozkládajícím progresivistickým ideologiím naší éry. Budeme usilovat o maximální svrchovanost České republiky na mezinárodním poli.

Správce prutu: Michal Semín – semin@svatoplukzs.cz

Zástupce: Tomáš Doležal – th.dolezal@seznam.cz