Jitka Maštálková: Mobily ve školách

Svatoblog

Před několika lety jsem se během jedné přednášky na semináři pro učitele matematiky setkala s otázkou: „Kolik procent svého volného času věnují studenti svým mobilům?“ Přesnou odpověď si nepamatuji, ale číslo bylo hodně vysoké. Následovala druhá otázka: „Kolik procent času věnují učitelé matematiky ve svých hodinách práci s mobilem?“ Odpověď zřejmě tušíme. Já osobně se mobilům ve výuce matematiky úspěšně vyhýbám. Zmíněná přednáška, byla zaměřená na propagaci používání mobilů ve výuce.

Položme si tedy otázku: Je vhodné používat mobily ve výuce?

Víme, že například vsetínští radní rozhodli, že na vsetínských základních školách zřizovaných městem nebudou moci žáci od školního roku 2024/25 mobilní telefony používat ani je mít u sebe v době vyučování. Vsetínský starosta Jiří Čunek toto rozhodnutí zdůvodnil slovy: „To, že používání mobilních telefonů dětem škodí, opakovaně potvrzují nejrůznější studie, dokonce díky nim víme, že 40 % dětí má psychické problémy, k nimž významně přispívá nadměrné používání mobilů.“ 

Našla se řada podporovatelů i odpůrců tohoto rozhodnutí. Důležité ale je, že ve školském zákoně stojí: „Školní řád nebo vnitřní řád může omezit nebo zakázat používání mobilních telefonů nebo jiných elektronických zařízení dětmi, žáky nebo studenty, s výjimkou jejich používání v nezbytném rozsahu ze zdravotních důvodů.“

Shrňme si tedy důvody, které mohou k takovému rozhodnutí vést:

  • Mobily snižují koncentraci žáků. Studie ukazují, že nejen používání, ale i samotná přítomnost mobilního telefonu má negativní účinky na efektivní neuropsychologické fungování tím, že telefon může kdykoli přitahovat nebo vyrušovat pozornost. Pokud mozek ví, byť podvědomě, že může být vyrušen, nesoustředí se tak dobře. 
  • Práce s mobilem může být sice pro žáky lákavější a zajímavější, otázkou ale je, jestli je tento přínos i přínosem pro kvalitu výuky. Myslím si, že třeba pro prvňáčka bude daleko větším přínosem, nakreslí-li si dvě kytičky a k tomu ještě tři, než když kliká v digitální učebnici na žabičku, která  mu předvede pět žabích skoků po té, co špatně odpoví na otázku, kolik je 2 + 3. Klikat na nabízené odpovědi stylem pokus – omyl, dokud nenarazíme na správný výsledek, je totiž méně namáhavé. I studenti středních škol raději klikají do kalkulačky, než by spočítali zpaměti jednoduchý příklad. Mám proto termín: „Vyklikávají si mozek z hlavy“.

Lékař a bývalý pedagog Martin Jan Stránský upozorňuje, že rychlá a povrchní povaha internetu podporuje povrchní myšlenkové surfování, nikoliv komunikaci tváří v tvář a hlubší přemýšlení či diskusi, která by vedla k tvorbě pevných neurologických spojů a konstrukcí, jež jsou nezbytné pro hlubší myšlenkové procesy, řešení problémů i získání a udržení vnitřní pohody.

  • Nadměrné používání digitálních technologií podkopává pocit pohody a má zřejmě za následek zvyšování počtu lidí trpících depresí a stoupající počet sebevražd. M. J. Stránský ve svém článku v časopisu Přítomnost uvádí, že „deprese a další poruchy nálady postihují (podle výsledků četných studií) nejméně jednoho ze tří lidí“.
  • Martin Jan Stránský nazývá mobilní telefon toxickým portálem, který většina lidí používá pro přístup do digitálního světa. Pro většinu uživatelů mobilních telefonů je nepředstavitelné, že by se bez něj obešli. Průzkumy ukazují, že průměrný uživatel mobilního telefonu kontroluje svůj telefon minimálně 50krát denně. A tady už mluvíme o závislosti a s ní spojenými dalšími problémy, jako je zanedbávání volnočasových aktivit, problémy se spánkem, absence času stráveného s rodinou a kamarády, problémy s výukou, …

Německý neurovědec a psychiatr Manfred Spitzer (autor knihy Digitální demence) ve své knize Kybernemoc dochází k závěru: „U digitálních médií platí stejné mechanismy závislosti jako u narkomanie či stravy. Pomocníci života moderního člověka, podporovaní reklamou výrobců, mají schopnost člověka opanovat, neinformovaného o to snadněji.“

  • Přítomnost mobilů ve školách dává prostor kyberšikaně. Množí se případy nejen šikany spolužáků, ale i učitelů. Konkrétní příklady si jistě každý vybaví sám.
  • Mobily usnadňují podvádění při výuce. Zatímco v dřívějších dobách si mohl učitel dovolit zadávat během mnoha let stále jedno zadání písemky, dnes je problém zadat stejné otázky i v paralelních třídách. Stačí jedno nepozorovatelné zmáčknutí tlačítka a celý text i s řešením je připravený k předání komukoliv dalšímu.

Dospěli jsme tedy k závěru, že používání mobilů s sebou nese mnohé negativní důsledky. Jejich používání ve výuce může být v určité situaci přínosem, ale na místě je opatrnost a prozíravost. Z těchto zjištění vyplývá otázka: Jak může přispět škola k řešení této situace?

  • V první řadě je potřeba vypořádat se z nepravdou, že výuka budoucnosti vede přes počítače. Moje osobní zkušenost je naprosto v souladu se studiemi, které potvrzují, že výuka klasickými metodami (práce s knihou, tabulí, …) předčí učení digitálními technologiemi. Pokles vědomostí a dovedností žáků v době přechodu na digitální výuku v době krize COVID-19 je toho důkazem. Školy si musí uvědomit, že prioritou je naučit žáky myslet, ne používat počítač.
  • V souladu s doporučeními odborných organizací by měly být mobilní telefony zakázány. Některé země (Francie, Austrálie, Řecko, Velká Británie, Nizozemsko a Čína) tak již učinily. Proč by dítě ve vývinu mělo mít dovoleno surfovat a psát SMS na mobilu během vyučování, což prokazatelně ničí studijní výsledky?

Vynálezci moderní digitální technologie Steve Jobs, Bill Gates a Tim Cook nejenže nedovolili svým dětem, aby zmíněnou technologii používali, ale posílali je do waldorfské školy v Silicon Valley, která se vyznačuje tím, že ve třídě není jediný počítač. 

Škola může ke zdravému vztahu k digitálním technologiím přispět, ale sama o sobě problém nevyřeší. Je potřeba, aby k tomuto problému zaujala správný postoj vláda, vyřešení problému se neobejde bez spolupráce s rodiči. Manfréd Spitzer ve své knize Digitální demence upozorňuje, že „propásneme-li určité období pro rozvoj konkrétních částí mozku, v pozdějších letech už se nedotvoří.“

Pokud je výchova ke správnému vztahu k digitálním technologiím zanedbána v rodině, o to to má škola těžší. Nejjednodušším řešením se jeví uschovávání mobilů do uzamykatelných boxů během výuky (po vzoru již zmíněného usnesení vsetínských radních). Více úsilí stojí dosažení stejného výsledku cestou vysvětlování, přesvědčování a důsledné kontroly dodržování pravidel. Mně osobně (vzhledem k tomu, že učím na střední škole) se nejvíc osvědčilo doplnění sankčního řádu o  formulaci: „Použití výše uvedených elektronických zařízení (mobilního telefonu, chytrých hodinek a jiných elektronických zařízení) bude posuzováno jako nedostačující práce v hodině a žák bude v příslušné vyučovací hodině klasifikován stupněm nedostatečným s váhou 5 za každé jednotlivé použití.“

U mladších dětí se přikláním spíš k vysvětlování, přesvědčování a kontrole dodržování pravidel.

Pomocí digitálních technologií se snadno šíří jedovaté myšlenky, které k našemu prospěchu nevedou. Bránit se můžeme poznáním pravdy, osvojením si

správných návyků, získáním důležitých informací.

Závěrem je potřeba poznamenat, že při používání digitálních technologií je potřeba zachovat zdravý rozum a řídit se poučkou: Mobil může být dobrý pomocník, ale zlý pán.

Zpracovala: PaedDr. Jitka Maštálková                           

Zdroje:

Vsetínská radnice od září zavádí plošný zákaz mobilů na základních školách:
https://zlin.cz/zpravy/vsetinska-radnice-od-zari-zavadi-plosny-zakaz-mobilu-na-zakladnich-skolach/

Martin Jan Stránský: Jak nástup digitální technologie negativně ovlivňuje mysl a budoucnost našich dětí
https://www.pritomnost.cz/2023/12/18/jak-nastup-digitalni-technologie-negativne-ovlivnuje-mysl-a-budoucnost-nasich-deti/

Tablety u dětí. Způsobují jim digitální demenci? | Klimeš, Cajthamlová, Jelínek | Nejlepší Podcast
https://www.youtube.com/watch?v=khSlJlGFf5Q

Manfred Spitzer: Kybernemoc. Jak a čím nám ničí digitální technologie život?
https://plus.rozhlas.cz/manfred-spitzer-kybernemoc-jak-a-cim-nam-nici-digitalni-technologie-zivot-7958655

Přejít nahoru

Ing. Karolína Kubisková 

Politička, Ekonomka, Podnikatelka

 

je česká politička, ekonomka, podnikatelka a odborná poradkyně pro sociální oblast. Zabývá se prorodinnou politikou  a ochranou ohrožených skupin jako jsou senioři, rodiny s dětmi, samoživitelky a zdravotně handicapovaní.

V letech 2022 až 2024 byla místopředsedkyní hnutí Přísaha. Od roku 2022 je zastupitelkou města Kamenice nad Lipou. Je vdaná a má čtyři děti.

Strávila se svými dětmi téměř rok v policejní ochraně v programu na ochranu svědků, bližší informace: Wikipedia

Karolína vede svůj informační kanál na Facebooku   a publikuje také na Seznam.czParlamentní Listy 

Prut Odolnost

Čekají nás těžké časy. Evropská vládnoucí třída a její místní chráněnci ztratili jakýkoliv kontakt se skutečností a vedou nás do katastrof. Musíme se připravit na fatální oslabení či dokonce hroucení základních státních, společenských i ekonomických struktur. Na situace nedostupnosti vody, elektřiny a dalších základních statků jakož i na občanské nepokoje. Pěstujeme odolnost, abychom i tak nepříznivé podmínky byli schopni jako národ přečkat. Věnujeme se přípravě na krizové situace, učíme se základy topografie, sebeobrany i zdravovědy, pěstujeme fyzickou kondici i duševní sílu.

Správce prutu:
Michal Klusáček – michal.klusacek@seznam.cz

Martin Pecina

podnikatel

Martin Pecina je politik a manažer, v letech 2005–2009 byl předsedou Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, v letech 2003–2005 náměstek ministra průmyslu. V letech 2009–2010 působil jako ministr vnitra ve Fischerově vládě a od července 2013 do ledna 2014 znovu v Rusnokově vládě, jíž byl také místopředsedou. Od května 2010 do března 2011 byl poslanec Parlamentu České republiky za ČSSD. Mandátu se vzdal po zvolení Bohuslava Sobotky předsedou strany pro odlišný pohled na stranickou politiku. V lednu 2013 odešel z ČSSD, později začal spolupracovat se Stranou Práv Občanů ZEMANOVCI.

Michal Klusáček

politik

Dr. Ing. Michal Klusáček je letecký konstruktér a politik. V letech 2001 – 2007 vystudoval obor konstrukce leteckých a raketových motorů na Samarské státní aerokosmické univerzitě v Rusku, kde byl vyhlášen nejlepším absolventem roku Fakulty motorů leteckých aparátů. Doktorát absolvoval na Institutu pro letecké motory ve Stuttgartu, kde vyvinul podle vlastního návrhu nový typ rotoru turbodmychadla se vzduchovými ložisky. Během těchto prací se stal autorem zhruba tří desítek patentových přihlášek v Německu, EU, USA a Číně. Od roku 2012 je předsedou České strany národně sociální, kterou konsolidoval. ČSNS pod jeho vedením začala jasně formulovat požadavky na českou neutralitu a vytvořila program, který reaguje na potřeby současné společnosti v otázce řízení státu, jeho bezpečnosti, právního systému, zdrojů a infrastruktury, vzdělání, hospodářské politiky a sociální a zdravotní péče v duchu národně sociální politiky. Kritizuje českou účast ve strukturách NATO a EU a je odpůrcem liberalismu a progresivismu. Česká strana národně sociální spoluvytváří vlasteneckou koalici STAČILO!. Ve spolku Svatopluk vede prut Odolnost.

Jakub Dvořák

Podnikatel

Jakub Dvořák je správcem olomoucké větve spolku Svatopluk a členem prutu Prosperita. Působí jako podnikatel, realitní makléř a motivační řečník. Ve své práci spojuje profesní zkušenost s hlubším zájmem o člověka, jeho rozvoj a proměnu společnosti. Studuje na Moravské vysoké škole Olomouc, kde rozvíjí schopnost propojovat myšlení, čin a hodnoty. Jako moravský patriot čerpá inspiraci z české tradice a duchovních kořenů. Věří, že skutečný rozvoj začíná uvnitř člověka, v odvaze hledat rovnováhu mezi světlem a stínem. Tento přístup uplatňuje i při podpoře druhých na cestě k integritě a vnitřní svobodě v duchu hodnot spolku Svatopluk – pravdivosti, odpovědnosti a síly lidského ducha.

Zdeněk Koudelka

Právník

Doc. JUDr. Zdeněk Koudelka Ph.D. – narozen 9. 5. 1969 na Moravě v Boskovicích, žije v Brně. Má blog na Blogosvět.cz. Učitel na Katedře ústavního práva a politologie Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a Katedře bezpečnosti a práva AMBIS vysoké školy. V letech 1990-98 a 2014-19 člen zastupitelstva, 1990-91 radní a 1991 a 1992-94 místostarosta městské části Brno-Jundrov. V letech 1993-96 advokátní koncipient. Advokátem byl 1996-2006 a je od roku 2014. V letech 1998-2006 člen a 2002-06 místopředseda Ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu. V letech 2006-14 byl státní zástupce Nejvyššího státního zastupitelství, 2006-11 náměstek nejvyšší státní zástupkyně, 2011-13 náměstek ředitele Justiční akademie v Kroměříži. Mimo jiné byl v letech 1993-96 člen Redakční rady časopisu Budování států, 1994-2003 člen Redakční rady Politologického časopisu, 2007-11 člen a 2008-11 předseda Redakční rady časopisu Státní zastupitelství, 2010-17 člen Redakční rady časopisu Trestní právo a od 2014 je předseda Redakční rady časopisu Právo a bezpečnost. Významné publikace a další informace lze nalézt na webu Zdeňka Koudelky.

Tomáš Vitvar

Vysokoškolský pedagog

RNDr. Tomáš Vitvar, PhD., působí jako vysokoškolský učitel v oboru geografie a hydrologie na univerzitách v ČR a Ekvádoru. Své zkušenosti z výzkumu uplatňuje jako člen hodnotících panelů Evropské komise pro posuzování návrhů mezinárodních projektů. V tématice vodních zdrojů vyvíjí expertní činnost pro Mezinárodní agenturu pro atomovou energii při OSN, kde v minulosti působil. Kromě svého oboru má rád pohyb v přírodě, černobílé filmy, cizí jazyky a Latinskou Ameriku.

Jiří Medula

Podnikatel

Jiří Medula je bloger, publicista, moderátor, pořadatel koncertů, organizátor společenských i politických akcí a setkání. V poslední době se věnuje záchraně historických objektů a provozování společenského centra. Jeho sarkastické i vážné texty, kterými reaguje na aktuální společenské dění, stojí za pozornost.

Tomáš Doležal

Asistent poslance

Ing. Mgr. Tomáš Doležal, MBA je ekonom, politolog, publicista a politický konzultant. Zabývá se expertně především oblastmi sociální politiky a veřejné správy. Pracuje pro hnutí SPD, mj. jako poradce předsednictva a poslaneckého klubu. V oblasti politologie se věnuje komparativnímu výzkumu volebních systémů. Dvacet let působil jako manažer v oblastech distribuční a skladové logistiky a obchodu s energetickými komoditami.

Jana Turoňová

Právnička

JUDr. Jana Turoňová je právnička, zapsaná mediátorka a politička. Specializuje se na mezinárodní, evropské a rodinné právo, externě vyučuje na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. V roce 2019 vstoupila do ČSSD a působila v její ústřední odborné právní komisi. Po roce 2021 byla činná v rámci frakce strany, která mj. usilovala o vytvoření široké koalice levicových stran orientujících se proti liberalismu a progresivismu. V dubnu 2023 byla několika krajskými a okresními organizacemi ČSSD nominována na předsedkyni strany, ale stranickým vedením ČSSD byla navržena na vyloučení ze strany z důvodu údajného podkopávání politiky strany. Její vyloučení bylo potvrzeno na 45. sjezdu v červnu 2023. V současné době působí ve spolku Svatopluk a v konzervativní levicové koalici Stačilo!. Její komentáře najdete mj. v internetovém časopise !Argument.

Michal Semín

Publicista

Michal Semín (nar. 1967) je konzervativním aktivistou a publicistou. Za svoji veřejnou činnost byl v nemilosti normalizačního režimu, dnes to není o mnoho lepší. Stál u zrodu řady iniciativ a spolků (mj. Svatopluk, Akce D.O.S.T., Lipový kříž, Institut sv. Josefa, Spolek přátel domácí školy, Patrimonium sancti Adalberti), od roku 2006 vydává časopis katolického zaměření Te Deum. Publikuje a přednáší doma i v zahraničí na témata, spjatá s politickou filosofií a sociální etikou. Žije na středočeském venkově, je otcem devíti dětí.

Ilona Švihlíková

Ekonomka

Tváře Svatopluka

Ilona Švihlíková (1977) vystudovala Vysokou školu ekonomickou, obor Mezinárodní obchod. Odborně se věnuje tématům globalizace a lokalizace, vývoji na komoditních trzích a hospodářské politice. Je autorkou či spoluautorkou pěti monografií. K nejznámějším patří Globalizace a krize, a Jak jsme se stali kolonií. Založila spolek Alternativa Zdola a podílela se na založení mediálního projektu !Argument. V rámci Svatopluku je správkyní prutu Solidarita. Ráda tančí, plave ve Vltavě a chodí na houby. Miluje moderní umění, zejména surrealisty a vážnou hudbu.

Ilona Švihlíková vede svůj informační kanál na Telegramu a je jedním ze zakladatelů časopisu !Argument, kam pravidelně přispívá.

Odkaz na Ekonomický klub Ilony Švihlíkové naleznete zde.

Petr DrUlák

Politolog

Prof. Ing. Petr Drulák, Ph.D. (životopis zde) je zakladatelem spolku Svatopluk. Učí mezinárodní vztahy na Západočeské univerzitě v Plzni. Působil jako velvyslanec České republiky ve Francii, náměstek ministra zahraničí a ředitel Ústavu mezinárodních vztahů. Je autorem desítek odborných článků, několika učebnic a monografií publikovaných doma i v zahraničí. Věnuje se politické publicistice: ve slovenském deníku Štandard, MF Dnes a v internetovém časopise !Argument, kde publikuje své komentáře. Na platformě ABJ má pravidelný pořad Nalevo.

Prut Kultura

Pokaždé, když byl český národ utiskován, fungoval zvýšený zájem o jeho historii a rozvoj jeho kultury jako důležitý nástroj osvobozujícího procesu. I dnes potřebujeme pěstovat vědomí o důležitosti našich kulturních statků, investovat úsilí do jejich ochrany nebo podněcovat jejich růst. V prutu Kultura se proto snažíme oživovat povědomí o nejvýznamnějších uměleckých počinech z české historie a také se snažíme přispět vlastní tvorbou. Pořádáme exkurze do významných institucí, galerií a architektur. Promítáme filmy, organizujeme divadelní představení, pořádáme výstavy a besedy s cílem vzdělávat a obohacovat sami sebe i ostatní. Neživou kulturu oživujeme a tou živou žijeme.

Správce prutu: Jiří Jaskmanický – jaskmanicky@seznam.cz

Zástupkyně: Zuzana Majerová – volimzuzku@gmail.com

Prut Cesty

Naši zemi vnímáme skrze pozoruhodná místa. Některá vytvořila příroda, jiná odkázaly mýty a dějiny. Všechna vstupují do národní tradice. Návštěvami těchto míst si tradici připomínáme a udržujeme ji živou. Ale také se lépe mezi sebou poznáváme a užijeme si i dost legrace. Naše cesty vždy směřují k pozoruhodným cílům, ale pokaždé je cílem i sama cesta.

Správce prutu: Vladimír Krejčí – dvouplosnik@gmail.com

Prut Prosperita

Podnikáním a profesními aktivitami přispíváme k prosperitě naší země. Vycházíme z české společnosti, která nám hodně dává, a my se snažíme jí to vracet. Znepokojuje nás nepřetržitý růst nesmyslných předpisů, bruselské regulace i nepřetržité útoky na základní hodnoty. Jsme přesvědčeni, že bez silného národního kapitálu bude náš ekonomický osud v rukách nadnárodních hráčů. Pro ně jsme jen účetní položkou, kterou mohou kdykoliv nahradit. To není dobrá záruka pro příští generace. Dělení na levici a pravici nepřikládáme význam, za podstatnější považujeme to, kdo hájí národní prosperitu a kdo zastupuje jiné zájmy.

Správce prutu: Petr Drulák – drulak@svatoplukzs.cz

Zástupkyně: Marcela Břízová – marci72@seznam.cz

Prut Solidarita

Hlásíme se k tradiční levici. Chceme stát, který je silný ale nikoliv všemocný. Respektujeme trh tam, kde má své místo, nikoliv ve vzdělání, zdravotnictví, péči, energetice a jinde, kde selhává a nedokáže reagovat na potřeby občanů, či strategický zájem státu. Hájíme důstojnost práce, zaslouží si jak společenské uznání, tak i odpovídající materiální odměnu. Je nepřijatelné, aby v naší relativně bohaté společnosti byli ohroženi chudobou ti, kdo poctivě pracují či z objektivních důvodů pracovat nemohou. Demokracie proto nemůže být pouze politická, nýbrž také ekonomická. Jsme přesvědčeni, že solidarita je základním tmelem společnosti. Ekonomická solidarita se opírá o národní hodnotovou tradici a nesmí být podkopávána progresivistickými společenskými experimenty.

Správkyně prutu: Ilona Švihlíková – ilona.svihlikova@gmail.com

Prut Tradice

Díváme se na svět očima konzervativní pravice. Nejsme stoupenci kolektivismu, ani individualismu, ale společnosti, chránící svobodu a tradiční hodnotový řád, vycházející z duchovních kořenů naší národní identity. Uvědomujeme si, jak je tento řád ohrožován liberalismem a neomezenou expanzí globálního kapitálu. Chceme rozvíjet povědomí o našich dějinách a dobrém díle našich předků, chceme napomáhat společenskému rozvoji našich národních tradic. Chceme se podílet na intelektuální a hodnotové formaci mladých generací a pěstovat v nich lásku k naší zemi a imunitu proti společnost rozkládajícím progresivistickým ideologiím naší éry. Budeme usilovat o maximální svrchovanost České republiky na mezinárodním poli.

Správce prutu: Michal Semín – semin@svatoplukzs.cz

Zástupce: Tomáš Doležal – th.dolezal@seznam.cz