Tomáš Doležal: Ti, kteří chtějí omezovat vaše práva „pro vaše dobro“. Odhaleni.

Blog

O tom, jak se dělí politici v dnešním digitálním věku, se zamýšlí předseda zastupitelů SPD ve Středočeském kraji Tomáš Doležal, který je též poradcem předsednictva SPD a poslaneckého klubu SPD. Ve skutečnosti už nejde o levici a pravici, ale o souboj s těmi, kteří chtějí lidem omezovat práva a ještě to vysvětlují jejich dobrem.

Již poměrně dlouhou dobu se v našem veřejném a mediálním prostoru objevují výroky nesoucí se v duchu, zda má ještě vůbec smysl hovořit o dělení politických stran a hnutí (a jejich ideologií, pokud nějaké mají) na pravici a levici. Obvykle jsou tyto úvahy doprovázeny i značně zkratkovitým a nepřesným popisem toho, co vůbec politická a ideologická pravice a levice znamenají a co představují, či úvahami o možném restartu tradiční stranicko-politické duality pravice a levice.

Jde o nesmírně širokou, obsáhlou a důležitou tematiku. I proto, že žijeme v době totálního zmatení i těch nejzákladnějších pojmů. A proto vůbec není na škodu si určité základní politické termíny definovat znovu a zevrubně. Protože pevná a jasná teorie je nezbytným předpokladem úspěšné praxe. Což samozřejmě neplatí pouze a výhradně na politickém poli. A také proto, že slova (a ideje) mají své konkrétní důsledky. Někdy nesmírně silné a fatální.

Jaké jsou tedy vlastně klíčové ideologické a programové dělící linie mezi relevantními politickými subjekty dneška v České republice a jejím nejbližším okolí? Existuje stále tradiční „pravolevé“ politicko-ideologické soupeření? A existují tedy ještě vůbec politická pravice a levice? A pokud ano, tak v jaké podobě?

Nepřesnosti (často záměrné) v oblasti základní politické a ideologické terminologie jsou zásadní překážkou nejen k řešení největších společenských problémů dneška, ale mnohdy i k jejich pochopení – resp. k pochopení základních motivací jednotlivých politických aktérů z hlediska přístupu k nim.

V této souvislosti se začíná hovořit i o novém nastavení a o nové podobě základního politického střetu. A to v tom smyslu, že jde o spor mezi konzervativci a liberály (případně progresivisty). Je to přiléhavé hodnocení? A má skutečně, jak čím dál častěji slýcháme, blíže levicový (a zároveň konzervativní) politik (a volič) k pravicovému konzervativci než k levicovému liberálovi (progresivistovi)?

Konzervatismus je politickou ideologií, která je – snad jako žádná jiná – spojena s velkým množstvím mýtů a dezinterpretací. Mnohdy je dokonce zpochybňováno i to, zda jde vůbec o svébytnou politickou ideologií a jestli není namístě hovořit spíše jen o sadě určitých dobově podmíněných (filozofických, společenských, hodnotových a politických) postojů.

Nikoli. Konzervatismus (přesněji řečeno Konzervatismus „s velkým K“) je naprosto nepochybně myšlenkovým směrem, který stojí pevně vedle jiných tradičních politických ideologií – liberalismu a socialismu – a je vůči nim ve svém celku konkurenční. Nic nemůže být zároveň liberální i konzervativní – a ani současně konzervativní i socialistické.

Ale jedním dechem musíme doplnit i to, že zde existuje též „konzervatismus s malým k“, tedy konzervativní přístup ke světu a k životu, konzervativní vidění společnosti, víra v tradiční konzervativní hodnoty. A tento konzervatismus může být vlastní i socialistovi, sociálnímu demokratovi, komunistovi či ekonomickému liberálovi.

Ale posuňme se dále.

Zatímco absolutní prioritou liberálů je ničím neomezený individualismus (nezaměňovat se svobodou), který v jeho absolutní podobě představuje naprostý morální, mravní a (bez)hodnotový relativismus rozkládající společnost – a v ekonomicko-sociální oblasti pak preference naprosté dominance trhu a (logicky i nadnárodního, globálního) kapitálu, pak v naprostém popředí ideálů socialismu (sociáldemokratismu, komunismu) jsou (resp. měla by být) rovnost, široce pojatá lidská práva (včetně důrazu na tzv. sociální práva) a výrazná (možná stěžejní) role státu v ekonomice a životě společnosti.

Pro konzervatismus („s velkým K“) jsou pak klíčovými hodnotami řád (představovaný ústavním zřízením vycházejícím z tradičních křesťanských hodnot), sociální empatie a úsilí o společenskou soudržností. A současně odpor proti jakýmkoli násilným a drastickým (revolučním) sociálně-inženýrským změnám společenského uspořádání.

A pak je tu ještě jedna (zejména dnes) zásadní odlišnost: Zatímco pro liberální (či progresivistické) utopie a jejich cíle jsou národ a národní stát překážkou, pro konzervatismus jsou naopak naprosto základním předpokladem a klíčovým východiskem. Konzervatismus rovná se primát národní a státní suverenity.

Socialisté, sociální demokraté a komunisté jsou v tomto směru rozštěpeni.

Zatímco většina evropských socialistických, sociálnědemokratických a komunistických stran a tzv. nová levice v podobě zelených a pirátských stran dnes jednoznačně vyznávají (vedle relativismu a progresivismu v hodnotových otázkách) nadnárodní koncept a požadavek federalizace Evropské unie a národní státy považují za přežitek a vlastenectví a patriotismus za nebezpečné a škodlivé postoje, některé strany tradiční levice (zejména) ve střední Evropě (z těch nejznámějších slovenský SMER či česká KSČM /resp. uskupení STAČILO!/ či německé Spojenectví Sahry Wagenknechtové) naopak považují zachování národní suverenity za jeden z klíčových pilířů své politiky a programatiky.

Stejně tak jako důraz na konzervativní hodnoty, zejména na tradiční rodinu a její klíčovou úlohu ve společnosti.

V tomto kontextu lze tedy hovořit i o levicovém konzervatismu – anebo o národně-konzervativním socialismu, jakkoli toto označení v sobě nese těžko odstranitelné negativní konotace a pejorativní nádech vzhledem ke zneužití tohoto termínu Hitlerovou NSDAP a německým nacistickým režimem. Ale národní (národně-konzervativní) socialismus jako politický směr tu byl dávno před Hitlerem a i v českém prostředí má úctyhodné tradice.

Na těchto příkladech je docela dobře vidět, že levice a pravice nejsou v žádném případě synonymy pro jednoznačně definované politické ideologie, ale že jde spíše o určité prostorové metafory, resp. o charakteristiky, které nepopisují komplexní programatiku jednotlivých politických subjektů, ale něco jiného. Co konkrétně? Anebo se ptejme jinak: Co definuje politickou levici a politickou pravici především? Co je tím jejich základním znakem, bez jehož přítomnosti nelze o levici (či pravici) vůbec hovořit?

V případě levice jde bezesporu o postulát a primát ochrany sociálních práv, zejména zaměstnanců a neprivilegovaných společenských skupin, a o tvrdý boj za jejich zájmy proti (nyní zejména nadnárodnímu) kapitalismu a finanční oligarchii. Boj za sociální spravedlnost a výraznou (i vlastnickou) roli státu v ekonomice.

A „napravo“ to je zcela jistě důraz na obhajobu klíčových mravních, morálních a etických hodnotových principů vycházejících z křesťanství a na obranu nejdůležitějších společenských institutů, jakými jsou národ a národní stát. Tedy již zmíněná obrana přirozeného politického a společenského řádu, který je založen na existenci národních států coby jediného modelu umožňujícího demokratické politické zřízení proti agresivním a umělým experimentům supranacionalismu likvidujícím národní státy. Což je jednoznačně třeba projekt Evropské unie.

V čem se skutečná levice a autentická pravice liší – a zřejmě se i lišit vždy budou? Určitě jde o postoj k roli státu ve společnosti a v ekonomice, resp. o míru jejího rozsahu a intenzity, včetně fiskálního, rozpočtového a daňového rozměru této problematiky.

Například na jedné (pravicově) straně nižší (a rovné) daně pro zaměstnance, živnostníky a domácí firmy a rozsahem menší, byť ve svěřených kompetencích maximálně silný, stát – a na straně druhé, „nalevo“, koncept vyšších a progresivních daní a ve všech oblastech silné a robustní role státu a státní byrokracie. Patří sem i rozdílné názory a vztahy k třídní společenské stratifikaci včetně vztahu k pojmu „rovnost“ či spory o šíři vymezení termínu „lidská práva“, kam mohou patřit i filozoficky odlišné přístupy k právům a nárokům nejrůznějších typů menšin.

Společnými definičními znaky subjektů (a idejí) politické pravice jsou tedy důraz na tradiční křesťanské hodnoty, národní a státní suverenitu a nepochybně i (v evropském měřítku) euroskepticismus, resp. kritický pohled na Evropskou unii včetně její samotné existence, resp. členství mateřského státu v ní. Politické subjekty, které toto nesplňují, nemají sebemenší právo nazývat se pravicí.

Půjdeme-li „uvnitř“ pravice dále, nalezneme zde konzervativce (s velkým K), kterým je především vlastní křesťanský odkaz víry a morálky a jeho hodnoty – a rovněž tak hodnoty národa a suverénního státu. A potom jsou zde ekonomičtí liberálové, kteří se od klasických pravicových konzervativců liší v pohledu na ekonomiku a hospodářskou politiku, kde preferují působení volnotržních sil a minimální roli státu. Nejsou to konzervativci, nýbrž (hodnotově) konzervativní pravicoví liberálové – liberální pravice. V našem českém prostředí sem patří např. strana Motoristé sobě.

Naopak, tradiční pravicoví konzervativci nepovažují volný trh za dogma a je jim bližší koncept sociálně tržního hospodářství s poměrně výraznou rolí státu, a to i v mezinárodní dimenzi (ochrana vnitřního domácího trhu, domácích podnikatelů apod.). Sem lze zařadit např. hnutí SPD. Mimochodem, bylo tomu tak v historii vždy – i v 18. a 19. století se konzervativci a liberálové v pohledu na ekonomickou teorii i praktickou ekonomiku lišili. Trh je v pojetí konzervativců dobrý sluha, ale špatný pán. Jinými slovy – konzervativci neuznávají dilemata typu „trh, nebo stát“, případně „trh, nebo socialismus“.

V ekonomické oblasti (v oblasti hospodářské a rozpočtové politiky) jsou pro konzervativce dobrá a prioritní ta řešení, která přispějí k udržení společenské koheze a sociálního smíru, nikoli dogmatická věrnost tezím z učebnic ekonomie – a to bez ohledu na typ ekonomické školy.

Co je (anebo mělo by být) společné politickým aktérům na levici? Především již zmíněný akcent na široké pojetí lidských práv, speciálně pak práv sociálních. A dále pak myšlenka sociálního státu a sociální spravedlnosti, které lze nejlépe dosáhnout skrze silnou (ne-li dominantní) úlohu státu v (nejen) ekonomickém životě společnosti, a důraz na vysokou úroveň a široký rozsah dostupných veřejných služeb financovaných z veřejných rozpočtů.

A jaké jsou odlišnosti v rámci prostředí levicových politických subjektů? Zejména přístup k tradičním křesťanským a rodinným hodnotám (konzervativní vs. liberálně progresivistická levice), a pak také velice důležitý postoj k národně-státní suverenitě a k nadnárodní integraci (levicoví euroskeptici, eurokritici a eurorealisté vs. levicoví eurofederalisté a EUronadšenci).

V tomto kontextu lze tedy hovořit až o čtyřech „podtypech“ ideologicko-politické levice:

  • konzervativní suverenistická levice (STAČILO! a jeho partnerské strany)
  • konzervativní eurofederalistické levice (čeští lidovci)
  • progresivistická eurofederalistická levice (Zelení, Budoucnost)
  • progresivistická EUrokritická levice (v našem domácím teritoriu toto částečně naplňovala strana Levice, minimálně do odchodu jejího místopředsedy Vítka Prokopa do STAČILO!)

Část někdejší hodnotově liberální (a spíše deklaratorní) levice dokonce již zcela rezignovala na skutečný boj za práva zaměstnanců a za zájmy vlastního státu proti nadnárodním ekonomickým aktérům a přistoupila na tzv. „washingtonský konsensus“ spočívající v tom, že v oblasti ekonomiky je jediným možným a správným přístupem všestranná deregulace, privatizace a liberalizace.

Proto ani není divu, že někteří aktéři a některé subjekty autentické konzervativní levice a skutečné konzervativní pravice mají k sobě navzájem názorově a myšlenkově a mnohem blíže než k politickým subjektům, které se za pravici či levici pouze vydávají, aniž by splňovaly příslušná konstitutivní kritéria.

V tomto kontextu lze plně souhlasit s výrokem francouzského politického filozofa Alaina de Benoist, který o těchto silách prohlásil, že „levice zradila lid a pravice zradila národ“. Stejně tak lze metaforicky konstatovat, že k politické pravici se nemají právo hlásit ti, kteří „opustili Boha“, a k politické levici ti, kdož opustili pracujícího člověka.

Co nám tedy ve stranicko-politickém a politicko-ideologickém spektru zbyde, odečteme-li autentickou levici a pravici?

Strany a hnutí představující smrtící kombinaci hodnotového relativismu, multikulturalismu, ekonomické podřízenosti států (a jejich občanů) zájmům globálního korporátního kapitálu a konceptu nadřazenosti nadnárodní integrace nad státní a národní suverenitou. Ruku v ruce s tím jdou snahy těchto sil o nejrůznější omezování demokracie a základních lidských práv a svobod. Reprezentanty tohoto politického směru jsou mj. všechny strany současné české vládní koalice (plus Piráti a Zelení).

Co je to za směr a kam jej v prostorovém modelu politického spektra zařadit? Do politického středu, jehož existence je sama o sobě diskutabilní? Pokud bychom ji totiž připustili, musely by subjekty tvořící tento politický střed být něčím na pomezí pravice a levice, mít takříkajíc „od každého něco“. Tedy být alespoň částečně pronárodní a hodnotově konzervativní, anebo do jisté míry sociální.

To ale strany české vládní koalice (ani jejich evropští „političtí „příbuzní“) absolutně nenaplňují. Jde o síly stojící a hrající mimo standardní demokratické ideové a politické hřiště. Tedy o skutečný (a nebezpečný) politický extrém.

Původně publikováno na stránkách Parlamentní listy.

Přejít nahoru

Ing. Karolína Kubisková 

Politička, Ekonomka, Podnikatelka

 

je česká politička, ekonomka, podnikatelka a odborná poradkyně pro sociální oblast. Zabývá se prorodinnou politikou  a ochranou ohrožených skupin jako jsou senioři, rodiny s dětmi, samoživitelky a zdravotně handicapovaní.

V letech 2022 až 2024 byla místopředsedkyní hnutí Přísaha. Od roku 2022 je zastupitelkou města Kamenice nad Lipou. Je vdaná a má čtyři děti.

Strávila se svými dětmi téměř rok v policejní ochraně v programu na ochranu svědků, bližší informace: Wikipedia

Karolína vede svůj informační kanál na Facebooku   a publikuje také na Seznam.czParlamentní Listy 

Prut Odolnost

Čekají nás těžké časy. Evropská vládnoucí třída a její místní chráněnci ztratili jakýkoliv kontakt se skutečností a vedou nás do katastrof. Musíme se připravit na fatální oslabení či dokonce hroucení základních státních, společenských i ekonomických struktur. Na situace nedostupnosti vody, elektřiny a dalších základních statků jakož i na občanské nepokoje. Pěstujeme odolnost, abychom i tak nepříznivé podmínky byli schopni jako národ přečkat. Věnujeme se přípravě na krizové situace, učíme se základy topografie, sebeobrany i zdravovědy, pěstujeme fyzickou kondici i duševní sílu.

Správce prutu:
Michal Klusáček – michal.klusacek@seznam.cz

Martin Pecina

podnikatel

Martin Pecina je politik a manažer, v letech 2005–2009 byl předsedou Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, v letech 2003–2005 náměstek ministra průmyslu. V letech 2009–2010 působil jako ministr vnitra ve Fischerově vládě a od července 2013 do ledna 2014 znovu v Rusnokově vládě, jíž byl také místopředsedou. Od května 2010 do března 2011 byl poslanec Parlamentu České republiky za ČSSD. Mandátu se vzdal po zvolení Bohuslava Sobotky předsedou strany pro odlišný pohled na stranickou politiku. V lednu 2013 odešel z ČSSD, později začal spolupracovat se Stranou Práv Občanů ZEMANOVCI.

Michal Klusáček

politik

Dr. Ing. Michal Klusáček je letecký konstruktér a politik. V letech 2001 – 2007 vystudoval obor konstrukce leteckých a raketových motorů na Samarské státní aerokosmické univerzitě v Rusku, kde byl vyhlášen nejlepším absolventem roku Fakulty motorů leteckých aparátů. Doktorát absolvoval na Institutu pro letecké motory ve Stuttgartu, kde vyvinul podle vlastního návrhu nový typ rotoru turbodmychadla se vzduchovými ložisky. Během těchto prací se stal autorem zhruba tří desítek patentových přihlášek v Německu, EU, USA a Číně. Od roku 2012 je předsedou České strany národně sociální, kterou konsolidoval. ČSNS pod jeho vedením začala jasně formulovat požadavky na českou neutralitu a vytvořila program, který reaguje na potřeby současné společnosti v otázce řízení státu, jeho bezpečnosti, právního systému, zdrojů a infrastruktury, vzdělání, hospodářské politiky a sociální a zdravotní péče v duchu národně sociální politiky. Kritizuje českou účast ve strukturách NATO a EU a je odpůrcem liberalismu a progresivismu. Česká strana národně sociální spoluvytváří vlasteneckou koalici STAČILO!. Ve spolku Svatopluk vede prut Odolnost.

Martin Brožek

Student

Martin Brožek (2004) je v současnosti studentem. Krom Svatopluku je členem Společnosti Edvarda Beneše a dalších, převážně levicově zaměřených, organizací. Zajímá se o historii, makroekonomii a politologii, v rámci té o konzervativní a levicové politické myšlení. Rád čte, hraje deskové hry nebo se zabývá kutilstvím.

Zdeněk Koudelka

Právník

Doc. JUDr. Zdeněk Koudelka Ph.D. – narozen 9. 5. 1969 na Moravě v Boskovicích, žije v Brně. Má blog na Blogosvět.cz. Učitel na Katedře ústavního práva a politologie Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a Katedře bezpečnosti a práva AMBIS vysoké školy. V letech 1990-98 a 2014-19 člen zastupitelstva, 1990-91 radní a 1991 a 1992-94 místostarosta městské části Brno-Jundrov. V letech 1993-96 advokátní koncipient. Advokátem byl 1996-2006 a je od roku 2014. V letech 1998-2006 člen a 2002-06 místopředseda Ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu. V letech 2006-14 byl státní zástupce Nejvyššího státního zastupitelství, 2006-11 náměstek nejvyšší státní zástupkyně, 2011-13 náměstek ředitele Justiční akademie v Kroměříži. Mimo jiné byl v letech 1993-96 člen Redakční rady časopisu Budování států, 1994-2003 člen Redakční rady Politologického časopisu, 2007-11 člen a 2008-11 předseda Redakční rady časopisu Státní zastupitelství, 2010-17 člen Redakční rady časopisu Trestní právo a od 2014 je předseda Redakční rady časopisu Právo a bezpečnost. Významné publikace a další informace lze nalézt na webu Zdeňka Koudelky.

Tomáš Vitvar

Vysokoškolský pedagog

RNDr. Tomáš Vitvar, PhD., působí jako vysokoškolský učitel v oboru geografie a hydrologie na univerzitách v ČR a Ekvádoru. Své zkušenosti z výzkumu uplatňuje jako člen hodnotících panelů Evropské komise pro posuzování návrhů mezinárodních projektů. V tématice vodních zdrojů vyvíjí expertní činnost pro Mezinárodní agenturu pro atomovou energii při OSN, kde v minulosti působil. Kromě svého oboru má rád pohyb v přírodě, černobílé filmy, cizí jazyky a Latinskou Ameriku.

Jiří Medula

Podnikatel

Jiří Medula je bloger, publicista, moderátor, pořadatel koncertů, organizátor společenských i politických akcí a setkání. V poslední době se věnuje záchraně historických objektů a provozování společenského centra. Jeho sarkastické i vážné texty, kterými reaguje na aktuální společenské dění, stojí za pozornost.

Tomáš Doležal

Asistent poslance

Ing. Mgr. Tomáš Doležal, MBA je ekonom, politolog, publicista a politický konzultant. Zabývá se expertně především oblastmi sociální politiky a veřejné správy. Pracuje pro hnutí SPD, mj. jako poradce předsednictva a poslaneckého klubu. V oblasti politologie se věnuje komparativnímu výzkumu volebních systémů. Dvacet let působil jako manažer v oblastech distribuční a skladové logistiky a obchodu s energetickými komoditami.

Jana Turoňová

Právnička

JUDr. Jana Turoňová je právnička, zapsaná mediátorka a politička. Specializuje se na mezinárodní, evropské a rodinné právo, externě vyučuje na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. V roce 2019 vstoupila do ČSSD a působila v její ústřední odborné právní komisi. Po roce 2021 byla činná v rámci frakce strany, která mj. usilovala o vytvoření široké koalice levicových stran orientujících se proti liberalismu a progresivismu. V dubnu 2023 byla několika krajskými a okresními organizacemi ČSSD nominována na předsedkyni strany, ale stranickým vedením ČSSD byla navržena na vyloučení ze strany z důvodu údajného podkopávání politiky strany. Její vyloučení bylo potvrzeno na 45. sjezdu v červnu 2023. V současné době působí ve spolku Svatopluk a v konzervativní levicové koalici Stačilo!. Její komentáře najdete mj. v internetovém časopise !Argument.

Michal Semín

Publicista

Michal Semín (nar. 1967) je konzervativním aktivistou a publicistou. Za svoji veřejnou činnost byl v nemilosti normalizačního režimu, dnes to není o mnoho lepší. Stál u zrodu řady iniciativ a spolků (mj. Svatopluk, Akce D.O.S.T., Lipový kříž, Institut sv. Josefa, Spolek přátel domácí školy, Patrimonium sancti Adalberti), od roku 2006 vydává časopis katolického zaměření Te Deum. Publikuje a přednáší doma i v zahraničí na témata, spjatá s politickou filosofií a sociální etikou. Žije na středočeském venkově, je otcem devíti dětí.

Ilona Švihlíková

Ekonomka

Tváře Svatopluka

Ilona Švihlíková (1977) vystudovala Vysokou školu ekonomickou, obor Mezinárodní obchod. Odborně se věnuje tématům globalizace a lokalizace, vývoji na komoditních trzích a hospodářské politice. Je autorkou či spoluautorkou pěti monografií. K nejznámějším patří Globalizace a krize, a Jak jsme se stali kolonií. Založila spolek Alternativa Zdola a podílela se na založení mediálního projektu !Argument. V rámci Svatopluku je správkyní prutu Solidarita. Ráda tančí, plave ve Vltavě a chodí na houby. Miluje moderní umění, zejména surrealisty a vážnou hudbu.

Ilona Švihlíková vede svůj informační kanál na Telegramu a je jedním ze zakladatelů časopisu !Argument, kam pravidelně přispívá.

Petr DrUlák

Politolog

Prof. Ing. Petr Drulák, Ph.D. (životopis zde) je zakladatelem spolku Svatopluk. Učí mezinárodní vztahy na Západočeské univerzitě v Plzni. Působil jako velvyslanec České republiky ve Francii, náměstek ministra zahraničí a ředitel Ústavu mezinárodních vztahů. Je autorem desítek odborných článků, několika učebnic a monografií publikovaných doma i v zahraničí. Věnuje se politické publicistice: ve slovenském deníku Štandard, MF Dnes a v internetovém časopise !Argument, kde publikuje své komentáře. Na platformě ABJ má pravidelný pořad Nalevo.

Prut Kultura

Pokaždé, když byl český národ utiskován, fungoval zvýšený zájem o jeho historii a rozvoj jeho kultury jako důležitý nástroj osvobozujícího procesu. I dnes potřebujeme pěstovat vědomí o důležitosti našich kulturních statků, investovat úsilí do jejich ochrany nebo podněcovat jejich růst. V prutu Kultura se proto snažíme oživovat povědomí o nejvýznamnějších uměleckých počinech z české historie a také se snažíme přispět vlastní tvorbou. Pořádáme exkurze do významných institucí, galerií a architektur. Promítáme filmy, organizujeme divadelní představení, pořádáme výstavy a besedy s cílem vzdělávat a obohacovat sami sebe i ostatní. Neživou kulturu oživujeme a tou živou žijeme.

Správce prutu: Jiří Jaskmanický – jaskmanicky@seznam.cz

Zástupkyně: Zuzana Majerová – volimzuzku@gmail.com

Prut Cesty

Naši zemi vnímáme skrze pozoruhodná místa. Některá vytvořila příroda, jiná odkázaly mýty a dějiny. Všechna vstupují do národní tradice. Návštěvami těchto míst si tradici připomínáme a udržujeme ji živou. Ale také se lépe mezi sebou poznáváme a užijeme si i dost legrace. Naše cesty vždy směřují k pozoruhodným cílům, ale pokaždé je cílem i sama cesta.

Správce prutu: Vladimír Krejčí – dvouplosnik@gmail.com

Prut Prosperita

Podnikáním a profesními aktivitami přispíváme k prosperitě naší země. Vycházíme z české společnosti, která nám hodně dává, a my se snažíme jí to vracet. Znepokojuje nás nepřetržitý růst nesmyslných předpisů, bruselské regulace i nepřetržité útoky na základní hodnoty. Jsme přesvědčeni, že bez silného národního kapitálu bude náš ekonomický osud v rukách nadnárodních hráčů. Pro ně jsme jen účetní položkou, kterou mohou kdykoliv nahradit. To není dobrá záruka pro příští generace. Dělení na levici a pravici nepřikládáme význam, za podstatnější považujeme to, kdo hájí národní prosperitu a kdo zastupuje jiné zájmy.

Správce prutu: Petr Drulák – drulak@svatoplukzs.cz

Zástupkyně: Marcela Břízová – marci72@seznam.cz

Prut Solidarita

Hlásíme se k tradiční levici. Chceme stát, který je silný ale nikoliv všemocný. Respektujeme trh tam, kde má své místo, nikoliv ve vzdělání, zdravotnictví, péči, energetice a jinde, kde selhává a nedokáže reagovat na potřeby občanů, či strategický zájem státu. Hájíme důstojnost práce, zaslouží si jak společenské uznání, tak i odpovídající materiální odměnu. Je nepřijatelné, aby v naší relativně bohaté společnosti byli ohroženi chudobou ti, kdo poctivě pracují či z objektivních důvodů pracovat nemohou. Demokracie proto nemůže být pouze politická, nýbrž také ekonomická. Jsme přesvědčeni, že solidarita je základním tmelem společnosti. Ekonomická solidarita se opírá o národní hodnotovou tradici a nesmí být podkopávána progresivistickými společenskými experimenty.

Správkyně prutu: Ilona Švihlíková – ilona.svihlikova@gmail.com

Prut Tradice

Díváme se na svět očima konzervativní pravice. Nejsme stoupenci kolektivismu, ani individualismu, ale společnosti, chránící svobodu a tradiční hodnotový řád, vycházející z duchovních kořenů naší národní identity. Uvědomujeme si, jak je tento řád ohrožován liberalismem a neomezenou expanzí globálního kapitálu. Chceme rozvíjet povědomí o našich dějinách a dobrém díle našich předků, chceme napomáhat společenskému rozvoji našich národních tradic. Chceme se podílet na intelektuální a hodnotové formaci mladých generací a pěstovat v nich lásku k naší zemi a imunitu proti společnost rozkládajícím progresivistickým ideologiím naší éry. Budeme usilovat o maximální svrchovanost České republiky na mezinárodním poli.

Správce prutu: Michal Semín – semin@svatoplukzs.cz

Zástupce: Tomáš Doležal – th.dolezal@seznam.cz